FAQ

Allmänt om produkterna
Är produkterna veganska?

De flesta produkterna från Astion Pharma är veganska – dock med undantag av produkterna Daily Repair 40% och 70% samt Hand Cream, eftersom de innehåller bivax.

Innehåller produkterna parfym?

Nej, produkterna innehåller inte parfym. Face Cure, Skin Cure och Hand Cure innehåller dock konserveringsmedlet benzylalkohol.

Produkterna är AllergyCertified, vilket betyder att risken att utveckla allergi är minimal när produkterna används.

Kan jag använda produkterna om jag är gravid eller ammar?

Produkterna är godkända för användning under graviditet ochamning.

Kan barn använda produkterna?

AstionPharma Skin Cure, Face Cure och Hand Cure kan användas av vuxna och barn över 2år.

Alla andra produkter från Astion kan användas av både vuxna och barn ned till 0 år.

Vi rekommenderar alltid att du provar produkten på ett litet område innan du använder den första gången. Om ingen reaktion har uppstått efter 24 timmar kan du lugnt använda cremen.

Är produkterna testade på djur?

Nej, inga av våra produkter är testade på djur.

Var kan jag köpa produkterna?

Du kan köpa produkterna på den här sidan på Kronans Apotek, Apoteksgruppen, Lloyds Apotek och apotea.se.

Om du handlar i vår webbshop på den här sidan erbjuder vi en 100 % nöjdhetsgaranti.

Produkternas innehåll och användning
Innehåller produkterna hormoner?

Produkterna är hormonfria. Det speciella med AstionPharma är det aktiva ämnet Dermadexin®, som har en dokumenterad effekt mot klåda och andra symptom på eksem. Dermadexin® lindrar klåda och återuppbygger hudens naturliga skyddsbarriär genom att lägga en tunn film över den irriterade huden.

Produkterna är testade i flera kliniska undersökningar och är baserade på välkända och grundligt testade innehållsämnen.

Innehåller produkterna kortison?

Produkterna är kortisonfria. Det speciella med AstionPharma är det aktiva ämnet Dermadexin®, som har en dokumenterad effekt mot klåda och andra symptom på eksem. Dermadexin® lindrar klåda och återuppbygger hudens naturliga skyddsbarriär genom att lägga en tunn film över den irriterade huden.

Produkterna är testade i flera kliniska undersökningar och är baserade på välkända och grundligt testade innehållsämnen.

Innehåller produkterna binjurebarkhormon?

Produkterna är binjurebarkhormonfria. Det speciella med AstionPharma är det aktiva ämnet Dermadexin®, som har en dokumenterad effekt mot klåda och andra symptom på eksem. Dermadexin® lindrar klåda och återuppbygger hudens naturliga skyddsbarriär genom att lägga en tunn film över den irriterade huden.

Produkterna är testade i flera kliniska undersökningar och är baserade på välkända och grundligt testade innehållsämnen.

Hur fungerar produkterna?

Produkterna från Astion Pharma lindrar symptomen på eksem och psoriasis. Produkterna innehåller bland annat det aktiva ämnet Dermadexin®, som bildar ett tunt, skyddande skikt över den irriterade huden. På det sättet skyddar produkterna mot påverkan utifrån. Samtidigt håller cremen kvar hudens naturliga fukt så att hud som lider av eksem inte torkar ut.

Vilka ingredienser innehåller produkterna?

Vi väljer ut och formulerar ingredienserna i våra produkter med omsorg. Alla produkter innehåller den certifierade aktiva ingrediensen Dermadexin®, som bildar ett tunt, skyddande skikt över den irriterade eksemhuden.

Du hittar hela ingredienslistan för alla produkter under Info på despecifika produktsidorna.

Produkterna innehåller Dermadexin – Vad är det?

Dermadexin är ett biolipid-niacin-komplex, som AstionPharma har tagit patent på. Dermadexin består av niacinamid och GMCY (Glycerylkaprylat). Niacinamid är ett B3-vitamin, som normaliserar och reparerar huden. GMCY motverkar bakterier och svampar, som kan skapa problem, när hudens barriär är skadad på grund av eksem. Läs mer här

Jag har precis köpt produkten och undrar när jag kan se effekten?

De flesta ser en stor förbättring inom de första 14 dagarna om produkterna används enligt rekommendationerna. Det är helt normalt att uppleva lätt sveda och klåda de första dagarna när man använder produkten, eftersom hudbarriären är skadad och huden fortfarande är känslig och irriterad.

Finns det några biverkningar?

Under de första dagarna av behandlingen är det normalt att känna lätt sveda och klåda vid användning, eftersom huden fortfarande är känslig och irriterad på grund av att hudbarriären är skadad av eksemet.

Varför svider det när jag smörjer in creme på eksemhud?

Det är vanligt med sveda de första dagarna av behandlingen, men det är ofarligt.

Sveda och obehag i samband med insmörjning behöver inte nödvändigtvis bero på överkänslighet för produkten, utan kan uppstå eftersom innehållsämnena kortvarigt påverkar huden, som ofta är irriterad, torr, fjällar eller vätskar på grund av eksem.

Hitta rätt produkt
Vilka typer av eksem kan produkterna användas för?

Produkterna från Astion Pharma är utvecklade för och testade på olika typer av eksem, till exempel barneksem och mjälleksem. Produkterna lindrar symptom på eksem som exempelvis klåda och torr hud, och effekten av Astion Pharma är kliniskt dokumenterad.

Produkterna kan också användas vid psoriasis. 

Hur behandlar jag eksem?

För behandling av eksem rekommenderar vi att du använder Astion Skin Cure, Astion Hand Cure eller Astion Face Cure. Läs alltid bipacksedeln innan användning.

Efter insmörjning med antingen Skin Cure, Hand Cure eller Face Cure är det viktigt att vårda huden med en fet creme för att förebygga upprepade hudproblem. För vård av kroppen rekommenderar vi Astion Daily Repair 40% eller 70%.

För vård av huden i ansiktet kan vi rekommendera Face Cream, medan Hand Cream kan användas för daglig vård av torr och skadad hud på händerna.

Om du är osäker på vilken typ av eksem du har så rekommenderar vi att du bokar tid för en läkarundersökning.

Vilken produkt ska jag använda om jag har eksem på händerna?

Vid eksem på händerna rekommenderar vi att du använder Astion Hand Cure två gånger varje dag. Använd Astion Hand Cure direkt på de hudområden där du har eksem.

Följ sedan upp med en bra, fet creme som vårdar huden. Vi rekommenderar Hand Cream eller Daily Repair 40% eller 70%, som kan användas så många gånger om dagen som det behövs. 

Vilken produkt ska jag använda om jag har eksem på kroppen?

Om du har eksem på armar, ben, mage, rygg eller andra ställen på kroppen ska du använda Astion Skin Cure direkt på området med eksem två gånger per dag.

För efterföljande vård av huden rekommenderar vi Daily Repair med en fettprocent på antingen 40% eller 70%. Du kan använda Daily Repair flera gånger per dag om din hud är mycket torr.

Vilken produkt ska jag använda om jag har eksem i ansiktet?

Vid eksem i ansiktet rekommenderar vi Astion Face Cure, som behandlar symptom som klåda, rodnad och fjällning. Astion Face Cure stryks på direkt på området med eksem två gånger per dag.

Sedan är det viktigt att vårda huden med en bra och fet creme och vi rekommenderar därför Face Cream. Face Cream kan användas så ofta det behövs, men bör som minst alltid användas efter Face Cure för att vårda huden.

Jag har mjälleksem – vad ska jag göra?

Mjälleksem ses vanligen i hårbottnen eller ansiktet, på ryggen eller bröstet och i hudveck.

För daglig vård vid mjälleksem i hårbottnen eller skäggområdet rekommenderar vi Astion Scalp Cure. Astion Scalp Cure kan användas dagligen för att lindra symptom som klåda och torrhet.

I ansiktet rekommenderar vi Astion Face Cure och på kroppen Astion Skin Cure. Kom alltid ihåg att vårda huden med en bra, fet creme när du har använt antingen Face Cure eller Skin Cure. Vi rekommenderar Face Cream för ansiktet och vår Daily Repair med 40% eller 70% fettinnehåll för kroppen.

Jag har atopiskt eksem – vad ska jag göra?

Atopiskt eksem kallas också barneksem, astmaeksem och atopisk dermatit. Om du har atopiskt eksem rekommenderar vi att du använder Astion Skin Cure direkt på hudområdet med eksem två gånger per dag.

Det är samtidigt viktigt att vårda och skydda huden för att undvika uttorkning. Därför rekommenderar vi daglig vård av huden på kroppen med Astion Daily Repair 40% eller 70%.

Beställning, betalning och retur
Hur beställer jag i webbshoppen?

Det är enkelt att beställa i vår webbshop. Lägg de produkter du vill ha i varukorgen och klicka sedan på varukorgikonen i det översta högra hörnet.

I varukorgen kan du ändra antal eller eventuellt ta bort varor om du skulle ångra dig. Gå sedan vidare till betalning, skriv in dina uppgifter, välj leverans och avsluta med betalning.

När beställningen är färdig får du ett bekräftelsemejl från oss. 

Vart kan ni leverera?

Vi levererar till hela Sverige. Du kan antingen välja att få ditt paket skickat till ett valfritt DHL-paketombud nära ditt hem, eller så kan du välja hemleverans.

Vilka betalningslösningar erbjuder ni?

Du kan betala med Visa, Mastercard och Maestro i webbshopen.

Hur lång är leveranstiden för min beställning?

Om du beställer innan klockan 14.00 på en vardag skickas beställningen samma dag. Den typiska leveranstiden är därför 2–4 vardagar. Tänk på att leveranstiden kan vara längre under semesterperioder och i samband med helgdagar.

Vad kostar frakten?

Vid köp över 199 kronor: GRATIS frakt till valfritt DHL-paketombud.

Vid köp under 199 kronor: 29 kr till valfritt DHL-paketombud.

Hemleverans kostar 199 kronor.

Hur långt har min beställning kommit?

Vi skickar alla beställningar till privatkunder med DHL SE. När vi skickar din beställning får du ett mejl från oss med en spårningslänk så att du kan spåra ditt paket.

Om du har valt att få din beställning levererad till ett utlämningsställe får du ett meddelande från DHL när paketet kan hämtas ut på det valda utlämningsstället.

Kan jag avboka min beställning?

Vi undersöker förstås om det är möjligt att avboka din beställning om du skulle ångra dig. Kontakt oss här eller ring oss på [lägg in svenskt nummer], så att vi kan undersöka om det är möjligt att avboka beställningen. Kom ihåg att ange ditt ordernummer när du kontaktar oss.

Om beställningen redan är färdigbehandlad eller skickad är det dessvärre inte möjligt att avboka den.

Kan jag returnera produkterna om jag ångrar min beställning?

Ja, vi har obegränsad returrätt på oöppnade varor och det är gratisatt skicka en retur till oss. Det är viktigt att du kontaktar oss innan du skickar produkterna i retur. Fyll i kontaktformuläret här på sidan och skriv tydligt att du vill utnyttja din ångerrätt. Vi skickar sedan en returetikett till dig. Kom ihåg att ange ditt beställningsnummer när du kontaktar oss.

Produkten/paketet var skadad när jag fick den – vad gör jag?

Kontakta oss så snabbt som möjligt så att vi kan hitta en lösning.

Du kommer snabbt i kontakt med oss genom att fylla i kontaktformuläret här. Kom ihåg att ange ditt beställningsnummer så att vi kan behandla ditt ärende så snabbt som möjligt.

Vi besvarar kundfrågor alla vardagar så du får snabbt svar från oss.

Jag har fått fel produkt i min beställning – vad gör jag?

Kontakta oss så snabbt du kan så att vi kan skicka rätt produkt till dig.

Du kommer snabbt i kontakt med oss genom att fylla i kontaktformuläret här. Kom ihåg att ange ditt beställningsnummer så att vi kan behandla ditt ärende så snabbt som möjligt.

Vi besvarar kundfrågor alla vardagar så du får snabbt svar från oss.

Jag har inte fått mitt paket – vad gör jag nu?

Det är viktigt att du kontaktar oss om du inte har fått ditt paket senast tio dagar efter att du har beställt. 

Du kommer snabbt i kontakt med oss genom att fylla i kontaktformuläret här. Kom ihåg att ange ditt beställningsnummer så att vi kan behandla ditt ärende så snabbt som möjligt.

Vi besvarar kundfrågor alla vardagar så du får snabbt svar från oss.

Det har gått mer än tio dagar sedan jag gjorde beställningen – varför har jag inte fått mitt paket?

Det är viktigt att du kontaktar oss om du inte har fått ditt paket senast tio dagar efter att du har beställt. 

Om paketet har levererats till ett paketombud, men inte hämtats inom 14 dagar skickas det automatiskt i retur till oss. Om paketombudet returnerar paketet på grund av att du inte har hämtat ut det ska du betala returfrakten på 39 kronor. Det betyder att vi krediterar din beställning minus 39 kronor när vitar emot paketet.  

Fyll i kontaktformuläret här så hjälper vi dig så snabbt vi kan. Kom ihåg att ange ditt beställningsnummer så att vi kan behandla ditt ärende så snabbt som möjligt.

Vi besvarar kundfrågor alla vardagar så du får snabbt svar från oss.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Om du inte hämtar ut ditt paket från paketombudet inom 14 dagar skickas paketet automatiskt tillbaka till oss.

Om inget annat har avtalats med oss återbetalar vi summan för din beställning när vi tar emot paketet. Tänk på att vi drar av 39 kronor för att täcka fraktkostnaderna för returen.

Du har självklart rätt att ångra ditt köp. Fyll i kontaktformuläret och skriv tydligt att du vill ångra köpet – kom ihåg att ange ditt beställningsnummer.

Rabattkod
Jag har en rabattkod – hur använder jag den?

Du knappar in din rabattkod när du genomför beställningen. Klicka vidare till betalning från varukorgen och knappa in din rabattkod i fältet på skärmens högra sida.

Om du har problem att använda din rabattkod ska du kontakta oss genom att fylla i formuläret här.

Vilka villkor gäller för rabattkoder?

Det är bara möjligt att använda en rabattkod per köp och olika rabattkoder kan inte kombineras. Hela rabattkodens värde ska användas vid ett och samma tillfälle och vi återbetalar inte och betalar inte ut ett eventuellt restbelopp.

Vissa rabattkoder kan endast användas vid minimibeställningar. Om så är fallet med din rabattkod så framgår det tydligt av villkoren som anges när rabattkoden utfärdas.

Alla varor i webbhoppen kan betalas helt eller delvis med en rabattkod.

Rabattkoder kan inte bytas mot kontanter. Du kan förstås använda vår nöjdhetsgaranti på beställningar som betalas med rabattkod. I sådana fall utfärdar vi en ny rabattkod, som kan användas som betalning av en ny beställning.

Rabattkoder är personliga och får inte säljas vidare eller delas med andra. Det är strängt förbjudet att föra över eller sälja rabattkoder till en annan person.

Får jag använda samma rabattkod flera gånger?

En rabattkod kan och får bara användas en gång per kund.

I vissa fall kan andra villkor eller begränsningar gälla för rabattkoder. Om så är fallet framgår det tydligt av villkoren som anges när rabattkoden utfärdas.

Rabattkoder är personliga och får inte säljas vidare eller delas med andra. Det är strängt förbjudet att föra över eller sälja rabattkoder till en annan person.

Nöjdhetsgaranti
Jag har köpt produkter i er webbutik – kan jag använda nöjdhetsgarantin?

Ja, det kan du. När du handlar i vår webbutik erbjuder vi 100 % nöjdhetsgaranti på alla produkter. Om du efter 100 dagars användning av produkten eller produkterna inte är nöjd med effekten och resultatet kan du få tillbaka pengarna.

För att du ska kunna få tillbaka dina pengar ska produkterna returneras till oss. Vi betalar självklart fraktkostnaden.

Du ska först fylla i reklamationsformuläret här om du vill använda din nöjdhetsgaranti. Vi hör av oss så snart vikan när vi har haft möjlighet att gå igenom din reklamation. Du ska alltså inte göra något innan vi hör av oss till dig. 

Om du har frågor om nöjdhetsgarantin eller reklamationsformuläret ska du kontakta oss här. Vi svarar på frågor alla vardagar så du får snabbt svar från oss.

Jag har köpt produkter hos en av era återförsäljare – kan jag använda nöjdhetsgarantin?

Vår nöjdhetsgaranti gäller bara för köp som görs i vår egen webbshop.

Vi vill dock gärna att du ändå hör av dig och ger oss feedback om produkterna. Gör en reklamation på sidan här om du inte är nöjd med produkten du har köpt.

Kom ihåg att tala om hur och när du har köpt produkten och varför du inte är nöjd.

Hur använder jag nöjdhetsgarantin?

Om du har köpt produkter i vår webbshop kan du utnyttja vår nöjdhetsgaranti. Om produkterna inte lever upp till dina förväntningar inom enperiod på 100 dagar kan du få pengarna tillbaka.

Läs mer om nöjdhetsgarantin på sidan här.

Om du vill använda nöjdhetsgarantin ska du först fylla i reklamationsformuläret. När vi har behandlat ditt ärende hör vi av oss till dig och berättar hur du ska göra.

Vi besvarar kundfrågor alla vardagar så du får snabbt svar från oss.